Saturday, February 2, 2013

apakah itu VPS ( Virtual Private Server )

Assalamualaikum dan salam sejahtera

admin meninta maaf kepada semua kerana lama sudah blog tutorial ini tidak berupdate dek kerana sibuk dengan kerja-kerja duniawi .Jadi malam ini admin nak kongsi dengan korang apakah itu VPS . munkin korang pernah dengar tentang VPS ? tapi korang tahu tak apakah itu VPS ?



Mari kita mulakan .

korang pernah dengar tentang shared hosting ? munkin pengguna shared hosting akan tahu apakah itu kebaikan dan keburukan shared hosting , dan munkin pengguna akan tersepit dengan tawaran yang diberikan oleh hosting . Tersepit ini lebih kepada had-had penggunaanya .jika korang nak tahu ,Shared hosting ini adalah "hosting perkongsian" dan lebih kepada pecahan Cpanel.Dedicated hosting yang digunakan oleh Linux.

Perbezaan shared hosting dengan VPS adalah:

VPS mempunyai banyak nama , antaranya dedicated hosting (VDS). Untuk pengetahuan umum , vps ini adalah pecahan dari dedicated server yang biasa menggunakan Contro panel (Linux) dan dari panel inilah VPS di pecahkan dari dedicated server tadi.

VPS mempunyai dua jenis Control panel , Cpanel dan Root panel.Root panel adalah untuk menggawal VPS itu dan Cpanel adalah untuk menggawal akaun hosting di dalam VPS itu tadi .



Melalui root , pengguna akan mendapat kuasa sepenuhnya kedalam server. Pengguna boleh untuk memasang perl script , php script , install OS dan bermacam-macam lagi. . Jadi gunalah VPS untuk kesenangan anda .

Itu sahaja untuk Vps ..

Enjoy

 

About

Site Info

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tutors Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Converted To Community Galleria by Cool Tricks N Tips