Sunday, January 27, 2013

Penerangan lengkap mengenai Autorun.Inf

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

autorun.inf ? munkin korang semua pernah dengar apakah itu autorun.Inf . tapi tahu tak korang apa kegunaan autorun.inf ini ? bagi pengguna yang pernah jumpa, ada jenis autorun.inf yang di Block oleh sesetengah Anti-virus . Apakah punya anti-virus block autorun.onf korang ? Sekarang admin akan terangkan dengan korang dulu .



Fail yang bernama Autorun.inf adalah yang digunakan oleh componen autorun dan Autoplay.Autorun.Inf ada pada sistem Operasi windows sahaja dan dugunakan untuk Autorun sesuatu perisian atau yang akan dan hendak digunakan.

Autorun.inf ini mestilah di masukan di dalam "root" atupun "volume" itu sendiri . Sistem Operasi windows sangat sensitive dengan mana-mana fail yang ada di masukan di dalam sistem operasi itu sendiri.

Autorun.inf boleh diberi nama kepada autorun.INF ,Autorun.iNf dan case combination yang lain.Autorun.Inf diperkenalkan pada windows 95 sebagai cara untuk memudahkan pengguna .




Autorun.Inf membolehkan pengguna Pendrive ataupun Cd-DvdRom memilih pilihan yang mereka inginkan .Dengan meletakan tetapan ataupun arahan di dalam Autorun.inf , windows akan mengesan program mana yang akan di pilih , atau secara mudah , sistem windows akan menetap yang mana satu program yang akan dijalankan melalui Autorun.Inf

Mengapakan Autorun.Inf di block oleh anti-virus ?

Program C++ kebanyakan di dalamnya di masukan code-code yang asing seperti pencuri maklumat .
Contoh program tersebut di gelar nc.exe . Nc.exe telah di tetapkan di dalam Autorun.Inf sebagai applikasi yang berjalan terus di dalam Sistem Operasi . Sebagai contoh code :


[autorun]
Icon=default
label=YourLabelHere
open=nc.exe 

Perhatikan code diatas , Program tersebut adalah Nc.exe . Jadi anti-virus akan mengesan nc.exe sebagai software yang asing lalu anti-virus korang akan Block applikasi tersebut secara automatik. 

Itu sahaja berkenaan denganAutorun.inf. Enjoy dan Share ok .



 

About

Site Info

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tutors Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Converted To Community Galleria by Cool Tricks N Tips