Tuesday, January 1, 2013

Kenali Mac OS

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Di artikel-artikel yang lepas , admin ada kongsikan dengan korang berkenaan dengan fedora yang juga merupakah sistem Operasi linux . Jadi hari ini admin akan kongsi dengan korang apakah itu sistem Operasi MacOS.



Mac OSX adalah berasaskan Mach Kernel, sebuah OS yang dibina oleh Carnegie Mellon University untuk menyokong penyelidikan OS, dan computation secara parallel. Beberapa cawangan daripada FreeBSD dan NetBSD yang dilaksanakan oleh UNIX telah berkerjasama dengan NeXTSTEP, yang seterusnya menjadi teras Mac OSX. NeXTSTEP adalah OS yang dibina oleh syarikat Steve Job, NeXT setelah beliau meninggalkan Apple pada tahun 1985. Sementara peninggalan beliau daripada Apple, Apple dalam masa yang sama cuba membina “next generation OS” melalui projek terdekat Taligan, Copland dan Gershwin dan meraih sedikit kejayaan. Tiada siapa yang tahu sejauh mana kejayaan Apple pada masa itu tanpa kehadiran Steve Job.



Jenis-Jenis Mac Os :


  • System 1, 2, 3, 4, 5
  • System 6
  • System 7
  • Mac OS 7.6
  • Mac OS 8
  • Mac OS 9

Fungi Sistem Operasi Mac OS :

Mac OS, adalah sistem operasi untuk komputer keluaran Apple yang biasa disebut Mac atau Macintosh. Sistem operasi yang terbaru adalah Mac OS X versi 10.6 (Snow Leopard). Kegunaan Mac OS boleh digunakan untuk belajar dan untuk kegunaan persendirian .

jika korang berminat lagi berkenaan dengan macOS , korang boleh rujuk link yang dibawah :

http://www.apple.com/downloads/

Itu sahaja . Selamat mengenali Mac Os . Enjoy

 

About

Site Info

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tutors Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Converted To Community Galleria by Cool Tricks N Tips